دانستنی ها

با انواع ظروف سرامیک بیشتر آشنا شوید

با انواع ظروف سرامیک بیشتر آشنا شوید

در زمان‌های گذشته در ایران و بسیاری از کشورها، استفاده از ظروف سرامیک و چینی محدود به خانواده‌های ثروتمند و یا مهمانی‌های خاص بود. ایرانی‌ها در قدیم از ظروف سفالی برای روزمره استفاده می‌کردند. سپس ظروف بلور و شیشه‌ای مورد استفاده قرار گرفت. ظروف ارزان دیگری هم مدت‌های طولانی در ایران استفاده می‌شد و به دلیل قیمت مناسب آن، محبوبیت زیادی داشت. این ظروف، همان ظروف ملامین بودند که بهداشت مناسبی نداشتند.

ظروف ملامین، مقاومت بالایی نداشتند و ممکن بود خیلی زود ترک بخورند اما نشکنند و باز هم مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه به دلیل نداشتن لعاب مناسب، این ظروف به خوبی تمیز نمی‌شدند و آلودگی را در خود حفظ می‌کردند. از این رو، ظروف چینی کم‌کم از گنجه‌ها خارج شد و برای استفاده روزمره مورد استفاده قرار گرفت.

هم اکنون در منازل ایرانی‌ها، از انواع ظروف سرامیک و چینی و حتی جدیدترین انواع ظروف سرامیک مانند ظروف پرسلان و بن چاینا استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم انواع ظروف سرامیک را به شما معرفی کنیم.

ظروف سرامیک

ظروف سرامیک در ایران به شکل ظروف آشپزخانه، گلدان، وسایل تزیینی و… موجود است. اغلب ظروف سرامیکی سنگین و گاهی ظروفی با طرح‌های ساده و سنتی هستند. گاهی از بشقاب‌های سرامیکی مختلف، برای تزیین و دیوارکوبی استفاده می‌شود. نوع دیگری از ظروف سرامیک، ظروف سرامیک ویژۀ پخت و پز هستند. این ظروف، مضرات ظروف آلومینیوم و تفلون را ندارند و علاوه بر نچسب بودن، بسیار سالم هستند.

این ظروف از خاک رس به دست می‌آیند، به کوره می‌روند، به لعاب آغشته و سپس نقاشی می‌شوند. در قدیم این ظروف بسیار استفاده می‌شد، اما به خاطر شکننده بودن، کم‌کم کنار گذاشته شد. امروزه ظروف سرامیک، مقاوم و نشکن شده‌اند، از این رو استفاده از آن، روز به روز افزایش می‌یابد.

از مزیت‌های ظروف سرامیکی، شستشوی سریع و آسان و حتی عدم نیاز به استفاده از انواع شوینده است. نکته‌ای که برای این ظروف باید دقت شود، عدم استفاده از مواد شوینده قوی با آنزیم‌های بالا است. این ظروف به راحتی آسیب نمی‌بینند و شما می‌توانید از قاشق فلزی هم برای ظروف پخت و پز استفاده کنید. ظروف سرامیکی، به دلیل جنس خود، در برابر سرما و گرمای شدید مقاوم هستند و قابلیت استفاده در فر و فریزر را دارند.

شاید تنها مشکلی که ممکن است با این ظروف داشته باشید میزان شکنندگی آن باشد. هنگام استفاده از این ظروف باید دقت و ملایمت بیشتری به خرج دهید. این ظروف ممکن است بر اثر برخورد با یکدیگر به راحتی خط و خش بردارند. هنگام قرار دادن در کابینت می‌توانید از دستمال یا ابری نازک استفاده کنید.

ترکیب‌های زیبایی از ظروف سرامیک در وسایل آشپزخانه در بازار وجود دارد. از جمله این ترکیب‌ها می‌توان ترکیب ظرف سرامیک سفید با بامبو را نام برد که برای وسایل آشپزخانه و دیزاین‌های جدید منازل، بسیار زیبا و  در عین حال، کاربردی است. برخی ظروف سرامیکی نیز با طرح و نقش‌های زیبا برای وسایلی نظیر جا ادویه و حتی دسته برخی سرویس‌های قاشق و چنگال و کفگیر و ملاقه هم استفاده می‌شود.

ظروف سرامیک

جا ادویه سرامیکی

ظروف چینی

ظروف چینی، ظروفی هستند که حدود 1700 سال پیش در کشور چین ساخته شدند و به همین دلیل به آن چینی می‌گویند. این ظروف، به دلیل مرغوبیت و تجملی بودن آن، ابتدا توسط پادشاهان و افراد ثروتمند مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما هم اکنون در هر خانه‌ای حداقل دو سه سرویس چینی وجود دارد.

ظروف چینی، از خانواده ظروف سرامیک هستند که هم اکنون در طرح و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارد. این ظروف، از خاک نرم و سفید کائولین ساخته می‌شوند. برای ساخت این ظروف، علاوه بر کائولین از سیلیس، آلومینیوم و آب هم استفاده می‌شود. این ظروف، پس از ساخت، در کوره با حرارت 1300 درجه قرار می‌گیرند و سفید و سخت می‌شوند. پس از آن، از کوره خارج و با لعاب آغشته و سپس مجدداً به کوره باز می‌گردند. سپس از کوره خارج، نقاشی و آماده می‌شوند.

ظروف چینی انواع مختلفی دارند. این چینی‌ها می‌توانند ضخیم و البته مقاوم، نازک و بسیار گران باشند. چینی‌ها ممکن است ظروف دایره‌ای شکل، مربع یا مثلث یا حتی طرح‌های گوناگون دیگری داشته باشند. قابلیت انعطاف‌پذیر بودن هنگام ساخت ظروف چینی، باعث شده تنوع این طیف کالا بسیار زیاد باشد.

کاربرد ظروف چینی و تشخیص ظروف چینی مرغوب از نامرغوب

در ایران، ظروف چینی از دیرباز بسیار مرسوم بوده و هم اکنون کارخانه‌های ایرانی، ظروف چینی صادراتی با کیفیت بالا و طرح‌های زیبایی تولید می‌کنند. این ظروف در ایران، کاربرد روزمره و پذیرایی دارد. ظروف چینی، مقاومت بالایی دارند که با سرد و گرم شدن به راحتی نمی‌شکنند. از این ظروف، می‌توان به راحتی در مایکروفر و ماشین ظرف‌شویی استفاده کرد (البته به شرطی که نقش‌های های طلایی یا نقره‌ای زیر لعاب باشند). تشخیص ظروف سرامیک از ظروف چینی گاهی مشکل است.

ظروف چینی معمولاً از ظروف سرامیک براق‌تر، سبک‌تر و ظریف‌تر هستند. البته وزن ظروف به مرغوبیت آن بستگی دارد. اما مهم‌ترین نکته برای تشخیص ظروف چینی از سرامیک، قابلیت عبور نور از ظروف چینی است. در صورتی که ظرف خریداری شده، این قابلیت را داشته باشد، حتم بدانید چینی مرغوبی است. یکی دیگر از نکات مهم برای تشخیص چینی مرغوب، این است که رنگ چینی مرغوب، به سفید و صدفی نزدیک‌تر است. اگر رنگ چینی خریداری شده به سمت طوسی یا خاکستری تمایل دارد، ظرف چینی مرغوبی نیست.

ظروف پرسلان

اگر تا کنون زیر ظروف چینی را دیده باشید، با کلمه پرسلان مواجه شده‎اید. ظروفی که امروزه تحت عنوان پرسلان شناخته می‌شود، تفاوت‌هایی با ظروف چینی معمول دارد. اگرچه می‌توان گفت که مادر ظروف پرسلان کشور چین است، اما ظروف پرسلان کنونی، خاستگاه اروپایی دارند. ایتالیا، انگلیس و اسپانیا از جمله کشورهای مبتدی برای ساخت پرسلان محسوب می‌شوند. ظروف پرسلان نسبت به ظروف چینی سبک‌تر و ظریف‌تر هستند.

بن چاینا

ظروف بن چاینا

ظروف بن چاینا

اخیراً ظروف چینی وارد بازار شده‌اند که به ظروف چینی استخوانی یا همان بن چاینا شناخته می‌شوند. دلیل این‌که به این ظروف بن چاینا یا چینی استخوانی می‌گویند، این است که برای تهیه این ظروف، از پودر استخوان استفاده شده است. این پودر استخوان اغلب، پودر استخوان گاو است.

رای ساخت این ظروف، علاوه بر پودر استخوان، از کائولین، خاک رس، سنگ چینی هم استفاده می‌شود. هر چقدر درصد میزان پودر استخوان به کار برده شده در این ظروف بیشتر باشد، ظرف مرغوب‌تر است. این درصد بین حداقل 30 درصد تا بیش از 50 درصد در نوسان است. ظروف بن چاینا ساخت بریتانیا باید حداقل 50 درصد پودر استخوان را در ترکیب هر تکه ظرف داشته باشند.

ظروف بن چاینا در دو مرحله وارد کوره و پخته می‌شود. یک‌بار در دمای بالای 1250 درجه سانتی‌گراد وارد کوره می‌شود. در این مرحله ظروفی که بشکنند و یا ترک بخورند از مرحله تولید حذف خواهند شد. سپس وارد مرحله دوم و پخت با 1150 درجه سانتی‌گراد یا همان مرحلۀ لعاب می‌شود. اگر ظروف بن چاینا تزیین شده و کار شده باشد گاهی لازم است حتی 3 تا 5 بار وارد کوره و پخت شود.

با این حساب، می‌توان کیفیت این ظروف را حدس زد. این ظروف با قیمت نسبتاً بالا و کیفیتی عالی، توانسته جای خود را در ظروف خانه و آشپزخانه در تمام دنیا باز کند.

شرق آسیا را می‌توان قطب تولید ظروف بن چاینا دانست. کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی، سریلانکا، بنگلادش و تایلند از جمله کشورهایی هستند که در تولید ظروف بن چاینا در دنیا حرف اول را می‌زنند. هر چقدر کیفیت پودر استخوان به کار رفته شده در این ظروف بالاتر باشد، ظروف بن چاینا گران‌تر هستند. دلیل دیگر گرانی این محصول روش ساخت و پر درد سر تهیۀ آن است.

برای تشخیص ظروف بن چاینای اصل، باید به پشت ظرف دقت کنید و نام بن چاینا و برند تولید کننده را در پشت آن مشاهده کنید. اگر ظرف شما فاقد نام و برند است، بهتر است آن را مقابل نور قرار دهید، اگر دست شما از پشت ظرف نمایان بود، ظرف بن چاینای شما اصیل و با کیفیت است.

ظروف نیو بن چاینا

 اخیراً ظروف دیگری با الهام از این ظروف به بازار وارد شده‌اند که نیو بن چاینا نام دارند. برای ساخت این ظروف به جای پودر استخوان از فسفات یا مواد معدنی دیگر استفاده می‌شود. به این ظروف فاین چاینا هم می‌گویند.

سخن آخر

اگر قصد خرید انواع ظروف از قبیل ظروف سرامیک، چینی، پرسلان یا بن چاینا را دارید، می‌توانید با خرید از وب‌سایت کارچوو خریدی مطمئن و مناسب داشته باشید. با توجه به وارداتی بودن برخی از این محصولات و قیمت بالای آن، لازم است کالای خریداری شده ضمانت اصالت کالا داشته باشد. شرکت کارچوو با تضمین سه روز برگشت کالا، این اطمینان را به شما می‌دهد که کالایی اصل و با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به علاوه در این فروشگاه، می‌توانید انواع ظروف سرامیکی ایرانی را نیز خریداری نمایید. اگر با خواندن تمامی نکات و موارد بالا، باز هم دچار تردید برای خرید بهترین ظروف سرامیکی هستید، می‌توانید از امکان مشاورۀ رایگان پیش از خرید استفاده کنید. ​

دیدگاهتان را بنویسید