دانستنی ها

راز درخشندگی ظروف بلوری و کریستال چیست؟

برق انداختن کریستال

شیشه یکی از پرطرفدارترین متریال‌ها برای ظروف مصرفی و تزئینی است که توسط بانوان انتخاب می‌شود. اغلب بانوان زمانی که به دنبال ظروف مختلفی مانند لیوان، بشقاب، گلدان‌های تزیینی یا حتی ظروف پذیرایی هستند، به سراغ ظروف بلور و کریستال می‌روند. از طرفی، اغلب افرادی که عاشق ظروف بلور و کریستال هستند، دوست دارند همیشه شاهد نمای درخشان این ظروف باشند. لکه‌های خاکستری یا سفید، کدر و مات شدن ظروف و کثیف به نظر آمدن ظروف بلور و کریستال همیشه چالش‌هایی را برای بانوانی که دوست دارند ظروف خانه‌شان همیشه بدرخشند، ایجاد می‌کنند. سوالات زیادی در این رابطه پیش می‌آید. از جمله اینکه چگونه می‌توان ظروف بلور و کریستال را از لکه شدن نجات داد؟ روش‌های برق انداختن کریستال کدامند؟

راه‌های برق انداختن ظروف شیشه‌ای به صورت دستی یا با ماشین ظرفشویی چگونه است؟ اگر شما هم در خانه ظروف شیشه و کریستال دارید و با چنین چالشی روبرو شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه با ما همراه شوید؛ زیرا در ادامه قصد داریم راز درخشندگی این ظروف را با هم بررسی کنیم:

طرح ۳ سوال مهم در رابطه با درخشندگی ظروف بلور و کریستال

منظور از ظروف بلور و کریستال چیست؟

ظروف بلور و کریستال، یکی از انواع پرطرفدار ظروف شیشه‌ای هستند. در اغلب موارد، بلور نسبت به کریستال وزن کمتری داشته و سبک‌تر است. البته این موضوع به اندازه ظروف، ضخامت و حجم آن‌ها نیز بستگی دارد. اگر به ظروف کریستالی ضربه بزنید، صدایی زنگوله مانند می‌شنوید که دلیل آن هم وجود سرب در کریستال است. ظروف کریستال، معمولاً شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از ظروف بلورین هستند. عمده مواد تشکیل‌دهنده بلور، شیشه است. در تولید کریستال نیز از حداکثر 24 درصد سرب استفاده می‌شود. هر چقدر درصد سرب مصرف شده در تولید کریستال بیشتر باشد، جنس آن مرغوب‌تر و کیفیتش بهتر خواهد بود.

پس از برق انداختن کریستال و ظروف شیشه‌ای چگونه آن‌ها را نگهداری کنیم؟

ارتباط مستقیمی بین روش نگهداری ظروف بلور و کریستال و درخشان ماندن آن‌ها وجود دارد. اولین نکته، این است که اگر ظروف بلور را استفاده کردید بلافاصله آن‌ها را بشویید. در واقع نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در ظروف بلوری باعث آسیب به جنس آن‌ها شده و کدر شدن آن‌ها را به همراه خواهد داشت. پس از شستشوی ظروف بلوری، سریعا آن‌ها را خشک کنید. سعی کنید این کار را با یک دستمال بدون پرز انجام دهید. بهتر است از مایع ظرفشویی ضد رد آب و دارای خاصیت آنتی اسپات استفاده کنید. دیگر کاری که برای براق ماندن ظروف بلوری می‌توانید انجام دهید استفاده از محلول آب ولرم، مایع ظرفشویی و سرکه است؛ این کار باعث برق انداختن ظرف شیشه‌ای می‌شود.

روش نگهداری ظروف کریستال چگونه است؟

کریستال‌ها، درخشندگی و ارزش بالایی دارند، به همین دلیل باید به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید. اولین کاری که برای زیبایی حفظ زیبایی و درخشندگی ظروف کریستالی باید انجام دهید، جلوگیری از نگهداری آن‌ها در معرض خط و خش است. توجه داشته باشید که ظروف کریستالی، آسیب‌پذیر هستند و شکنندگی بالایی دارند،؛ به همین دلیل توصیه می‌شود آن‌ها را در در جای مناسب خانه نگهداری کنید. اگر برق انداختن کریستال برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است هر روز آن را گردگیری کنید. از آب ولرم و مایع ظرفشویی مناسبی برای برق انداختن  کریستال استفاده کنید.  اگر ظروف شما شیارها و کنده‌کاری‌های زیادی دارند، می‌توانید از یک مسواک نرم و مناسب برای تمیز کردن و برق انداختن ظروف شیشه خود استفاده کنید.

چند روش ساده برای برق انداختن ظروف شیشه‌ای و کریستالی

برق انداختن کریستال

روش اول

برای برق انداختن کریستال، بهتر است از محلول آب گرم، مایع ظرفشویی ملایم و سرکه سفید استفاده کنید. یک پارچه نرم و بدون پرز تهیه کنید و آن را با محلولی  که درست کرده‌اید، مرطوب کنید. بهتر است بدانید که سرکه سفید در برق انداختن کریستال معجزه می‌کند. پارچه‌های بدون پرز نیز آب ظروف را جذب کرده و از خط انداختن و کد کردن ظرف جلوگیری می‌کنند.

روش دوم

برای تمیز کردن و برق انداختن ظرف شیشه‌ای و کریستالی مانند بطری که دهانه‌اش تنگ است، ابتدا باید آن را با ترکیب آب گرم، یک چهارم پیمانه سرکه سفید و مایع ظرفشویی مناسب بشویید. سپس ظرف مورد نظر را تا نصف آن از آب پر کنید. یک چهارم پیمانه برنج سفید خشک را داخل ظرف مورد نظر بریزید و درب ظرف را بسته یا دهانه آن را با دست خود نگه دارید.

ظرف را با سرعت تکان دهید تا ترکیب آب موردنظر در داخل ظرف مخلوط شود و داخل آن را پاک کند. در مرحله بعد، ترکیب موردنظر را از ظرف تخلیه کرده و در نهایت آن را با آب گرم بشویید. ملاحظه می‌کنید که این روش تا چه اندازه در برق انداختن کریستال موثر خواهد بود.

روش سوم

اگر قرار است ظروف کریستالی پایه‌دار یا ظروف کریستالی ظریف را بشویید، بهتر است این کار را به صورت دستی انجام دهید و از شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید! اگر قصد برق انداختن کریستال را دارید بهتر است بدانید استفاده از ماشین ظرفشویی موجب ایجاد خط و خش در ظروف می‌شود. استفاده از پودرها نیز باعث ساییده شدن ظرف کریستالی شما می‌شود و ممکن است به آن آسیب بزند. ابتدا بهتر است کف سینک ظرفشویی خودتان را با استفاده از یک حوله نرم بپوشانید تا از وارد آمدن خط و خش ظرف کریستالی جلوگیری کنید.

سپس برای برق انداختن کریستال از ترکیب آب گرم، مایع ظرفشویی ملایم و سرکه استفاده کنید. ظروف را  به صورت جداگانه بشویید تا به هم ساییده نشوند و در معرض خط و خش قرار نگیرند. نکته دیگری که برای شستن کریستال‌ها باید در نظر بگیرید، عدم استفاده از آب داغ است. بهتر است بدانید که آب داغ مانع از برق انداختن ظرف شیشه‌ای شده و آن‌ها را کدر می‌کند. همچنین ظروف کریستالی اگر در معرض تغییر دما قرار بگیرند، ممکن است دچار ترک و شکستگی شوند.

سخن آخر

ظروف کریستالی و بلورین یکی از پرطرفدارترین انواع ظروف شیشه‌ای هستند. این ظروف با جلوه  خاص  و درخشان خود، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند، اما گاهی اوقات عدم آگاهی از راه‌های نگهداری یا شستشوی نامناسب موجب از بین رفتن جلای اولیه و درخشان ظروف کریستالی می‌شود. در این مطلب سعی کردیم روش‌های نگهداری و نکاتی را که برای برق انداختن کریستال وجود دارد به شما معرفی کنیم. بدیهی است که با رعایت چند نکته ساده می توانید درخشندگی ظروف کریستالی و بلوریتان را تا مدت‌ها حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید