دانستنی ها

چند تفاوت مهم بین ظروف کریستال ، بلور و بروسیلیکات که تاکنون نمی‌دانستید

چند تفاوت مهم بین ظروف کریستال ، بلور و بروسیلیکات که تاکنون نمی‌دانستید

​این روزها ظروف زیاد و متنوعی در جنس، طرح و رنگ‌های متفاوت در بازار وجود دارد. ظروف کریستالی که بسیار خوش آب و رنگ هستند و هم برای استفاده روزمره و هم برای دکور بسیار جذاب‌اند. اما گاهی تفاوت قیمت بین این ظروف، باعث می‌شود که بخواهید دلیل و تفاوت آن‌ها را بدانید. در ادامه قصد داریم دربارۀ تفاوت انواع ظروف شیشه‌ای مانند انواع بلور، ظروف کریستال و بروسیلیکات صحبت کنیم.

ظروف بلور

ظروف بلور همان ظروف شیشه‌ای هستند که بر خلاف ظروف کریستال، درصدی از سرب در ترکیبشان وجود ندارد. این ظروف می‌توانند به سه شکل سنتی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید شوند. ظروف بلور نسبت به ظروف کریستال از مقاومت کمتری برخوردارند. این ظروف، ظرافت و زیبایی کمتری دارند و قیمت آن نسبت به کریستال مناسب‌تر است. از ظروف بلور به دلیل سبک‌تر بودن نسبت به ظروف کریستال، بیشتر برای کاربرد روزمره استفاده می‌شود. اگر ظروف بلور ضخیم باشند، معمولاً کدر به نظر می‌رسند و شفافیت کریستال را ندارند.

این ظروف در برابر شوک‌های حرارتی مقاومت بالایی ندارند و ممکن است با گرم و سرد شدن ناگهانی ترک بردارند و بشکنند. اگر قصد خرید ظروف پذیرایی شیک با قیمت مناسب دارید، بی شک ظروف بلور بهترین گزینه برای شما است.

ظروف کریستال

چند تفاوت مهم بین ظروف کریستال ، بلور و بروسیلیکات که تاکنون نمی‌دانستید

ظروف کریستال اگر اصل باشند، بیشتر جنبۀ تزیینی و دکوری دارند و کمتر مورد استفاده روزمره قرار می‌گیرند. گرچه برای استفاده در مهمانی‌های خاص می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. از کریستال می‌توان علاوه بر ظروف برای انواع گلدان، جای شمع و… استفاده کرد. کریستال‌ها همانند ظروف بلور، از جنس شیشه‌، اما بسیار ظریف‌تر هستند. این ظروف از جنس سیلیس ساخته شده و حدود 24 درصد سرب دارند. این میزان سرب کمک می‌کند که ظروف کریستال نسبت به ظروف بلور و شیشه‌ای، انعطاف‌پذیرتر باشد و قابلیت نقش‌پذیری بیشتری داشته باشد.

اگر میزان سرب به کار رفته در این ظروف از 24 درصد کمتر باشد، ظرف با عنوان کریستالیت یا کریستالین شناخته می‌شود. این ظروف به دلیل وجود سرب کمتر سبک‌تر هستند و درخشندگی کمتری نسبت به کریستال اصل دارند.

گاهی این ظروف، طلاکوب یا نقره کوب می‌شوند که می‌تواند ارزش و قیمت ظرف را بالاتر ببرد. ظروف کریستالی اگر در مقابل نور قرار بگیرد، نور رنگین‌کمانی از خود منعکس می‌کند. این ظروف نسبت به ظروف بلور سنگین‌تر هستند و از شفافیت و درخشندگی بالایی برخوردارند. کریستال، حتی اگر ضخامت بالایی داشته باشد، باز هم از میزان درخشان بودن آن کاسته نمی‌شود. ظروف کریستال اصل، متقارن هستند و هیچ لبۀ نامتقارن، حباب و کم ظرافتی در آن دیده نمی‌شود. هنگام خرید این ظروف به ضمانت اصیل بودن کالا باید دقت کنید.

ظروف بروسیلیکات (پیرکس)

شاید ظروف آزمایشگاه دوران مدرسه را به خاطر داشته باشید. این ظروف بسیار نازک بودند و البته مقاومت بالایی در برابر حرارت داشتند. این ظروف از جنس بروسیلیکات هستند. ظروف بروسیلیکات به دلیل چگالی و ضریب انبساط حرارتی پایین، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و علاوه بر مصارف روزانه برای پخت و پز بسیار مناسب هستند. این ظروف اغلب با نام تجاری پیرکس، در ایران شناخته می‌شود. این ظروف با استفاده از دو فناوری شناوری و فناوری ولو (vello) ساخته می‌شوند. اگر قصد خرید ظرفی دارید که مدام روی گاز، درون فر، در فریزر و… استفاده کنید و آخ هم نگوید، این ظروف مناسب هستند.

این ظروف از ترکیب سیلیکا و اکسید بارون ساخته شده‌اند. در حقیقت، ضریب انبساط حرارتی پایین این ظروف به دلیل ضریب انبساط حرارتی پایین اکسید بارون است. این ظروف به راحتی و به صورت مستقیم روی شعله قرار می‌گیرند و آسیب نمی‌بینند. پیرکس در ترکیب ظروف خود از جوش‌شیرین و آهک هم استفاده کرده است. این ترکیب باعث افزایش مقاومت این ظروف در برابر حرارت شده است. این ظروف حتی در برابر شوک‌های حرارتی و گرم و سرد شدن ناگهانی مقاوم هستند. هم اکنون ظروف بروسیلیکات بسیار نازک، در بازار هستند که میزان نازک بودن آن در میزان مقاومت آن در برابر گرما تأثیری ندارد. از بروسیلیکات، علاوه بر کاربرد در محیط آزمایشگاه، در آشپزخانه، برای ساخت لامپ‌ها و عدسی‌ها، برای شیشۀ گردان کف ماکروویو و… استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید