دانستنی ها

با اصول چیدمان میز غذاخوری آشنا شوید

چیدمان میز غذاخوری

اگرچه چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری در اغلب مهمانی‌های امروزی رعایت نمی‌شود، اما بهتر است بدانید که رعایت چنین اصولی علاوه بر اینکه اشتهای مهمانان شما را چند برابر می‌کند، آن‌ها را به رعایت آداب غذا خوردن دعوت می‌کند. شاید این موضوع که بشقاب‌ها را چگونه روی میز غذاخوری بچینیم، قاشق و کارد و چنگال‌ها را در سمت راست بشقاب قرار دهیم یا سمت راست آن، از چه لیوان‌هایی برای سرو چه نوشیدن‌ هایی استفاده کنیم و ... مسئله ساده‌ای به نظر برسد و  همه ما فکر کنیم که چیدمان میز غذاخوری مسئله چندان مهمی نیست و با آن آشنایی داریم؛ اما اگر اندکی با اصول چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری آشنایی پیدا کنید حتما به اهمیت آن پی خواهید برد:          

قوانین چیدمان میز غذاخوری

اگر شما یک میهمانی در پیش دارید و هم اکنون به چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری فکر می‌کنید، بهتر است چند قانون کوچک را حتما در نظر بگیرید:

  • مهمانی شما رسمی است یا دوستانه؟ روش‌های چیدمان میز غذاخوری به عوامل زیادی بستگی دارد. نوع مهمانی شما به شدت تعیین‌کننده چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری خواهد بود. از جمله شیوه‌های چیدمان میز غذا می‌توان به انواع رسمی، دوستانه و غیررسمی، پایه و اساسی و چیدمان بوفه اشاره کرد. برای اینکه بدانید کدام شیوه چیدمان ظروف برای مهمانی شما مناسب است باید تعیین کنید که مهمانی شما تا چه اندازه رسمی یا دوستانه است، چه افرادی را برای این میهمانی دعوت کرده‌اید، مناسبت دعوت مهمانان شما چیست و ... توجه داشته باشید که چیدمان رسمی در یک مهمانی دوستانه باعث معذب شدن مهمانان شما می‌شود و یک چیدمان میز غذاخوری دوستانه در یک مهمانی رسمی نیز، چندان مناسب نخواهد بود.
  • شما باید شیوه‌های مختلف چیدمان میز غذا را بشناسید. چیدمان میز رسمی برای عروسی‌ها یا مناسبت‌های خاص انجام می‌شود. چیدمان دوستانه و غیررسمیبرای دورهمی‌های دوستانه، مهمانی‌های شبانه یا عروسی‌های معمولی مناسب خواهد بود. در چنین مهمانی‌هایی، مهمانان لباس‌های غیر رسمی و دوستانه می‌پوشند. منظور از مهمانی‌های پایه و اساسی نیز مهمانی‌های غیررسمی است. چنین مهمانی‌هایی ممکن است شامل صبحانه‌های روزانه یا مهمانی‌های شام معمولی باشد. منظور از چیدمان میز غذاخوری بوفه، مهمانی‌هایی است که در آن مهمانان خودشان غذا را سرو می‌کنند. چنین چیدمانی در موارد ضروری و به ندرت استفاده می‌شود.
  • عناصر مختلف را در چیدمان میز غذاخوری بشناسید. بشقاب، کارد و چنگال، انواع قاشق، انواع لیوان، دستمال سفره و عناصر تزیینی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده یک میز غذاخوری هستند. البته موارد دیگری همچون رومیزی، شکل بشقاب‌ها و اندازه لیوان‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای داشتن یک چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری اصولی ابتدا باید این عناصر را بشناسید و کاربرد آن‌‌ها را به درستی بدانید.

عناصر تشکیل‌دهنده چیدمان میز غذاخوری رسمی

ظرف بزرگ و مسطح، جام مخصوص آب، لیوان مخصوص شامپاین، لیوان مخصوص شراب سفید، جام مخصوص شراب قرمز، کارد کره، قاشق مخصوص دسرخوری، چنگال مخصوص دسرخوری، چنگال ماهی، چاقوی سالاد، چاقوی ماهی، چاقوی مخصوص غذای اصلی، چنگال مخصوص غذای اصلی، منو، ظرف کره، چنگال ماهی و چنگال سالاد

عناصر تشکیل‌دهنده چیدمان میز غذاخوری دوستانه

چیدمان میز غذاخوری

لیوان شراب، بشقاب سرویس، دستمال سفره، چنگال سالاد، منو، لیوان آب، قاشق دسر، قاشق سوپ‌خوری، چاقو سالاد، کارد مخصوص غذای اصلی، چنگال مخصوص غذای اصلی، دستمال سفره و قاشق سوپ‌خوری

بشقاب‌ها و ظروف را کجای میز قرار دهیم؟

رعایت کردن نظم چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری، اولین قدمی است که برای داشتن یک چیدمان اصولی باید آن را رعایت کنید. اولین کاری که شما باید انجام دهید قرار دادن بشقاب‌ها دقیقا روبروی هر صندلی است. کار دیگر مشخص کردن سبک مهمانیتان است. عامل دیگری که در چیدمان ظروف باید آن را در نظر داشته باشید، قرار دادن ظروف به ترتیب سرو غذا است. به عنوان مثال اگر قرار است در ابتدای امر، سالاد سرو شود، ظرف سالاد باید در بیرونی‌ترین قسمت قرار گیرد. تمامی ظروف در میز باید یک اینچ از لبه میز فاصله داشته باشند. در نظر داشته باشید ظروفی را که در چیدمان میز غذاخوری استفاده می‌کنید، مورد نیاز شما باشد! یعنی از قرار دادن ظروف اضافه در چیدمان میز غذاخوری خودداری کنید.

کارد و قاشق، چنگال‌ها را کجای میز قرار دهیم؟

پس از چیدمان بشقاب‌ها، نوبت به کارد و قاشق چنگال می‌رسد. توجه داشته باشید که انواع مختلف چنگال مانند چنگال ماهی، چنگال سالاد و چنگال مخصوص غذای اصلی وجود دارد. همانند ظروف، کارد و قاشق و چنگال هم باید به ترتیب استفاده در بیرونی‌ترین یا داخلی‌ترین قسمت قرار گیرند. چنگال‌ها در سمت چپ بشقاب، چاقوها در سمت راست بشقاب و قاشق‌ها نیز در سمت راست بشقاب قرار می‌گیرند. البته معمولاً قاشق دسر روی بشقاب سرو دسر قرار داده می‌شود.

لیوان‌ها را کجای میز قرار دهیم؟

لیوان‌ها یکی دیگر از عناصری هستند که در چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری اهمیت زیادی دارند. لیوان‌ها معمولا در سمت راست و بالای بشقاب‌ها قرار می‌گیرند و جلوه زیبایی را در میز غذاخوری ایجاد می‌کنند. در مهمانی‌های رسمی معمولاً از دو لیوان استفاده می‌شود تا فرد، متناسب با نوشیدنی خود لیوان مناسب را انتخاب کند. معمولاً لیوان بلندتر در همان سمت راست بشقاب در سمت چپ لیوان کوتاه‌تر و در بالای کارد قرار می‌گیرد.

در چیدمان میز غذاخوری، کاسه ماست و ترشی را کجای میز قرار دهیم؟

کاسه‌های کوچکی که برای سرو ماست و ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً در سمت راست و بالای بشقاب اصلی قرار داده می‌شوند.

در چیدمان میز غذاخوری، دستمال سفره را کجای میز قرار دهیم؟

دستمال سفره‌ها که چیدمان ظرف روی میز غذاخوری را زیباتر جلوه می‌کنند، می‌توانند داخل بشقاب‌ها یا سمت چپ آن‌ها قرار داده شوند. همچنین شما می‌توانید از گلدان‌ها یا شمعدان‌های خاصی متناسب با سبک چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری استفاده کرده و میزتان را زیباتر کنید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد، چیدمان ظرف روی میز ناهارخوری انواع مختلفی دارد. عوامل متعددی ممکن است در چیدمان میز غذاخوری شما تاثیر بگذارند. در این مطلب سعی کردیم به چنین عواملی اشاره کنیم و محل قرارگیری هر یک از عناصر تشکیل‌دهنده یک میز غذاخوری اصولی را به شما آموزش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید