دانستنی ها

آیا ظروف چوبی برای غذا بی خطر هستند؟

ظروف چوبی

آیا چوب برای مواد غذایی بی‌خطر است؟

به عنوان یک ماده طبیعی خام، چوب، 100٪ برای غذا بی‌خطر است. البته استثناهایی وجود دارند که مربوط به چند گونه از درختان سمی هستند که برای ساخت ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به طور کلی از چوبشان استفاده نمی‌شود.

ظروف چوبی آشپزخانه معمولاً با یک روغن طبیعی و “ایمن برای مواد غذایی”، روغن‌کاری می‌شوند. حتی بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که چوب در واقع انتخاب مطمئن‌تری نسبت به پلاستیک برای اقلام مرتبط با غذا مانند تخته‌های خردکن آشپزخانه است. برطبق یکی از این مطالعات، کشف شده است که باکتری‌ها برای مدت طولانی‌تری روی تخته برش پلاستیکی زنده مانده و رشد می‌کنند؛ در حالی که همان باکتری‌ها روی تخته چوبی که در کنار تخته پلاستیکی نیز برای مدت مشابه استفاده شده بود، سریع‌تر از بین می‌روند.

مزایای ظروف چوبی آشپزخانه چیست؟

  • چوب یک ماده طبیعی، تجدیدپذیر و سازگار با محیط‌زیست است.
  • در چوب، خطر مواد شیمیایی خطرناک مانند مواد به‌کاررفته در برخی از پلاستیک‌ها، پوشش‌های سفالی و فلزات، کمتر دیده می‌شود.
  • چوب به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است.
  • چوب یک عایق خوب برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های گرم یا سرد است.
  • محکم و انعطاف‌پذیر است و با افتادن و ضربه خوردن، خرد نمی‌شود.
  • برای منحصر به فرد بودن رنگ و الگوهای آشپزخانه ایده‌آل است.
  • بسیاری از تجربه دلپذیر لمس چوب لذت می‌برند.

ظروف چوبی

چه چیزی باعث می‌شود که چوب از نظر مواد غذایی ایمن باشد؟

 همانطور که در بالا ذکر شد، چوب طبیعی فرآوری نشده، 100٪ برای مواد غذایی ایمن است. سؤال ایمنی مربوط به چوب، معمولاً به این بستگی دارد که از چه روغنی برای آب‌بندی آن استفاده شده است. درزگیرهای ایمن برای رسوخ مواد غذایی در چوب، شامل هر نوع روغن طبیعی (بزرک، نارگیل، اقاقیا، گردو، زیتون) و برخی درزگیرهای مصنوعی و سایر لاک‌ها است. بسیاری از گونه‌های درختان چوب‌سخت مانند اقاقیا و گردو، دارای روغن‌های طبیعی بوده که ضد باکتریایی و نیز ضد قارچ هستند. این روغن‌ها مدت‌ها پس از تبدیل شدن درخت به ظروف آشپزخانه در چوب باقی مانده و از عناصر یا هر چیزی که روی سطح چوب رشد می‌کند محافظت می‌کنند.

معایب ظروف چوبی آشپزخانه:

ظروف چوبی نیاز به مراقبت بیشتری دارند. چوب می‌تواند لکه‌ها و بوهای قوی‌تری را در طول زمان جذب کند. البته این به چگالی چوب و میزان عایق‌بندی آن بستگی دارد. به همین دلیل مهم است ظروفی که بیشترین استفاده را دارند را دوباره روغن‌کاری کنید. تولید چوب به اندازه پلاستیک یا سرامیک ارزان نیست، زیرا یک ماده طبیعی است که باید در خاک رشد کند و سال‌ها از آن مراقبت شود. همچنین تولید آن به صنعتگران ماهر نیاز دارد؛ زیرا قالب آن را نمی‌توان به راحتی ساخت.

 مراقبت و نکات ایمنی چوب و مواد غذایی

در صورت امکان پس از هر بار استفاده از ظروف چوبی، آنها را با آب گرم و صابون بشویید. قبل از نگهداری یا استفاده مجدد، اجازه دهید کاملا خشک شوند. به طور کلی ایده خوبی است که ظروف چوبی آشپزخانه را فقط با دست بشویید و اجازه دهید قبل از نگهداری، در هوا کاملاً خشک شوند. همچنین ظروف چوبی را به صورت سالیانه (یا بیشتر) روغن‌کاری کنید تا چوب را در شرایط عالی نگه دارد. در حالت ایده‌آل، ظروف چوبی باید به‌وسیله‌ی روغن طبیعی، هر 6 الی 18 ماه، بسته به میزان استفاده از آنها، روغن‌کاری شوند. این کمک می‌کند که رنگ و رو و شادابی آنها، برای سال‌های سال همچنان پابرجا باشد. اگر از چوب مراقبت شود، می‌تواند چندین دهه یا حتی مادام العمر دوام بیاورد.

همچنین سعی کنید از آسیب دیدن، ترک خوردن یا خراش‌افتادن سطحی و عمیق برروی ظروف چوبی‌تان جلوگیری شود. اگر این اتفاق بیفتد، باکتری‌ها می‌توانند به طور موقت در آن ناحیه رشد کنند. اگر ظرف شما ترک یا شکاف برداشت، بهتر است محل را روغن زده و یا سمباده بکشید.

وسایل چوبی آشپزخانه

شرایط قرار دادن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی، مایکروویو و فر

 به طور خلاصه، توصیه نمی‌شود ظروف چوبی آشپزخانه را در ماشین ظرفشویی یا مایکروویو قرار دهید، مگر اینکه زمان آن کوتاه و حرارتش کم باشد.

 ماشین ظرفشویی

برای خلاص شدن از شر یک لکه سخت، می‌توانید ظروف و تخته‌های چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. اما باید مراقب تنظیمات گرمای آب و زمان ماشین ظرفشویی باشید.

میزان گرما را زیر 60 درجه سانتیگراد و زمان آن را زیر 60 دقیقه تنظیم کرده و نگه دارید. البته برای طول عمر بیشتر ظروف، بهتر است آنها را با دست و با آب گرم و صابون بشویید و با پارچه مخصوص پاک کنید یا اینکه بگذارید به طور طبیعی در هوا خشک شوند.

 مایکروویو

معمولاً قرار دادن ظروف چوبی در مایکروویو مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما باید مطمئن شوید که زمان و تنظیم حرارت پایین باشد. همچنین می‌بایست هر 30 تا 40 ثانیه یکبار، چوب‌ها را درون مایکروویو بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز غیرعادی اتفاق نمی‌افتد.

 فر

همیشه مراقب ظروف چوبی داخل فر باشید. اگر ظروف چوبی را در فر می‌گذارید، باید دقت کنید که دمای آن بیشتر از 40-50 درجه سانتیگراد نباشد وگرنه خطر آتش گرفتن ظروف، شما را تهدید می‌کند.

 نتیجه‌گیری

 چوب از همان اوایل عصر آهن، به عنوان جزئی از وسایل چوبی و ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار گرفته است. مردم بعد از گذشت هزاران سال، هنوز از چوب در ظروف غذای خود استفاده می‌کنند و اگر استفاده از آن ضرر داشت یا تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌رفت، درطول زمان از سفره مردم کنار گذاشته می‌شد.

 امیدواریم تا به حال، به این نتیجه رسیده باشید که ظروف چوبی آشپزخانه، برای استفاده با انواع غذاها و نوشیدنی‌ها کاملاً ایمن هستند. با این حال، به یاد داشته باشید که همیشه بررسی کنید که از چه روغنی برای روغن‌کاری چوب استفاده شده است؛ همچنین هنگام استفاده از اقلام چوبی خود، به درستی از آنها مراقبت کرده تا برای سالیان متمادی در آشپزخانه خود از این وسایل بسیار کاربردی و زیبا بهره ببرید.

وسایل چوبی آشپزخانه

وسایل چوبی آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید