دانستنی ها

بهترین روش برای نگهداری ظروف مسی

نگهداری ظروف مسی

مس به عنوان یک ماده برای ساخت ظروف پخت‌وپز زیبایی بی‌نظیری دارد. رنگ طلایی آن، چه از قفسه‌های قابلمه و ماهیتابه آویزان شده باشد و چه روی اجاق گاز بنشیند، می‌درخشد. علاوه برظاهر زیبایی که ظروف مسی دارند، عملکرد فوق‌العاده‌ای برای پخت‌وپز نیز دارند. دلیل این امر رسانایی بالای این فلز است. از طرفی قیمت این ظروف بسیار بالاست به همین دلیل همه افرادی که در آشپزخانه خود ظرفی مسی دارند خواهان دانستن بهترین روش نگهداری ظروف مسی هستند.

مراقبت صحیح از ظروف مسی شما، هم زیبایی آن را حفظ می‌کند و هم طول عمر آن را.

در اینجا چند نکته وجود دارد:

بهترین روش‌ها برای نگهداری ظروف مسی و افزایش طول عمر آنها

قابلمه‌های مسی را از قبل گرم نکنید

چون مس به خوبی گرما را هدایت می‌کند، خیلی سریع داغ می‌شود. از کارهایی مثل از پیش گرم کردن و سایر کارهای "حرارت خشک" (مانند برشته کردن برنج) باید اجتناب شود. پوشش حساس قلع ظروف مسی در صورت گرم شدن بیش از حد می‌تواند ذوب شود.

از تمیز کردن خودداری کنید

هرگز پوشش قلعی ظروف مسی خود را با سیم‌های ظروفشویی نشویید. برای تمیز کردن غذاهای پخته شده، ظرف مسی را با آب و کمی مایع ظرفشویی پر کنید و در حالی که در حال تمیز کردن بقیه آشپزخانه هستید، 15 دقیقه بجوشانید.

نگهداری ظروف مسی

غذاهای سرخ کردنی زمانبر را در تابه‌های مسی سرخ نکنید

یکی دیگر از مهمترین نکات در مورد بهترین روش نگهداری از ظروف مسی این است که بدانیم چه موادی را می‌توانیم در این ظروف سرخ کنیم. پوشش قلع ظرف مسی تنها در دمای 450 درجه فارنهایت ذوب می‌شود. برای سرخ کردن گوشت‌‌ها در حرارت بالا، به جای ظروف مسی، چدن، آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ را انتخاب کنید. سرخ کردن گوشت چرخ کرده یا سینه مرغ خوب است، اما تفت دادن فیله ماهی تن در حرارت زیاد در ظروف مسی خوب نیست.

از ظروف چوبی یا سیلیکونی با قابلمه های مسی استفاده کنید

 از خراشیدن سطح نرم قلع ظروف مسی با قاشق‌ها و وسایل هم‌زدن استیل و فلزی خودداری کنید. بهترین گزینه استفاده از کفگیر و ملاقه‌های چوبی و سیلیکونی است.

آبکاری

 در نهایت پوشش قلع باید تعویض شود. این فرآیند آبکاری نامیده می‌شود و باید هر 10 تا 20 سال یکبار اتفاق بیفتد و بستگی به تعداد دفعات استفاده از ظرف مسی دارد.

 

تمیز کردن ظروف مسی

نحوه تمیز کردن مس با لیمو و نمک

نگهداری ظروف مسی

  • . ظرف مسی را بشویید: همیشه تمیز کردن را با شستن ظروف مسی با آب گرم و مایع ظرفشویی با یک اسفنج نرم شروع کنید تا گرد و غبار و هرگونه لایه چربی روی سطح پاک شود.
  • خمیر درست کنید: در یک کاسه کوچک، دو قسمت نمک را با سه قسمت آب لیمو مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. اگر خمیر خیلی آبکی بود، نمک بیشتری اضافه کنید.
  • مس را بسابید: از یک اسفنج برای پخش خمیر روی مس استفاده کنید. با اسفنج و خمیر درست شده دایره‌های کوچک روی ظرف بکشید، به آرامی سطح را بشویید. در صورت نیاز خمیر بیشتری درست کنید.
  • لکه‌های سرسخت را از بین ببرید: برای از بین بردن لکه‌های سرسخت که حالت سوختگی بر روی ظرف مسی ایجاد کرده است، خمیر را بمالید و بگذارید پنج تا 10 دقیقه قبل از شستشو روی لکه‌ها بماند. یا، یک لیموی تازه را از وسط نصف کنید و آن را در نمک خوراکی آغشته کنید و با آن نواحی لکه‌دار شده را بشویید.
  • شستشو و خشک کردن: پس از اینکه لکه‌های سوخته از روی ظرفی مسی رفت، ظرف را در آب گرم بشویید. از یک حوله بدون پرز برای خشک کردن قطعه مسی استفاده کنید. اجازه دادن به مس برای خشک شدن در هوا می‌تواند منجر به لکه شدن آب یا کدر شدن در اثر واکنش مواد معدنی موجود در آب شود.

چگونه مس را با سرکه یا سس گوجه فرنگی تمیز کنیم

اگر آبلیمو ندارید، سرکه سفید مقطر یا سس کچاپ برای صیقل دادن مس بسیار خوب عمل می‌کند. سرکه حاوی اسید استیک است (سس کچاپ حاوی سرکه و همچنین اسید سیتریک در گوجه فرنگی است) که با کدر شدن مس واکنش داده و پیوند آن با مس را می‌شکند.

  • مس را بشویید: با شستن اقلام مسی با آب گرم و صابون شروع کنید تا گرد و غبار و کثیفی از بین برود.
  • یک خمیر سرکه درست کنید: سه قسمت سرکه سفید را با دو قسمت نمک یا جوش شیرین (در یک کاسه کوچک) ترکیب کنید تا خمیری به دست آید.
  • خمیر را بمالید یا سس کچاپ را پخش کنید: از یک اسفنج برای پخش خمیر سرکه روی مس استفاده کنید. یا مقداری سس کچاپ را مستقیماً روی مس بریزید. با یک اسفنج آغشته به خمیر درست شده یا سس کچاب دایره‌های کوچک روی ظرف بکشید تا لکه‌ها را از بین ببرید. در صورت باقی ماندن لکه‌ها می‌تواند کمی جوش شیرین به سس کچاب اضافه کنید.
  • بشویید و خشک کنید: خمیر یا سس کچاپ را با آب گرم بشویید. از یک حوله بدون پرز برای خشک کردن مس و از یک حوله خشک دوم برای درخشندگی آن استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن مس بد کدر شده

اگر مس سال‌ها صیقل نشده است و روش‌های قبلی پاسخگو نبوده‌‌اند، گرم کردن مس ممکن است کمک کند. مطمئن شوید که ظرف مسی شما در هیچ قسمتی با چسب چسبانده نشده باشد چرا که ممکن است در اثر حرارت آسیب ببیند.

  • ظرف بزرگی را انتخاب کنید : قابلمه‌ای فولادی و ضد زنگ را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا امکان غوطه‌ور شدن کامل ظرف مسی را فراهم کند.
  • تهیه محلول تمیز کننده: سه قسمت آب و یک قسمت سرکه را با هم مخلوط کنید به طوری که محلول کافی برای غوطه‌ور شدن ظرف در آن ایجاد شود. یک تا سه قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. ظرف مسی را در قابلمه قرار دهید.
  • حرارت دهید تا بجوشد: محلول را به جوش بیاورید. از آنجا دور نشوید زیرا باید به محض اینکه لکه‌ها از بین رفتند، منبع گرما را خاموش کنید.
  • مس را خنک کنید: ماده مسی را در محلول بگذارید تا خنک شود.
  • خمیر درست کنید: از آبلیمو/نمک یا سرکه/خمیر نمک و یک اسفنج برای تمیز کردن مس استفاده کنید.
  • شستشو و خشک کردن: پس از شستشو، با آب گرم بشویید و مس را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید