راهنمای خرید

چه نوع ظرفی را برای استفاده در فر یا مایکروفر بخریم؟

چه نوع ظرفی را برای استفاده در فر یا مایکروفر بخریم؟

اگر دقت کرده باشید، آشپزی کردن نیز مانند خیلی چیزهای دیگر دچار تغییر و تحول شده است. در حقیقت، لوازم و وسایل آشپزخانه روز‌به‌روز مدرن‌تر می‌شوند و آشپزی را برای ما راحت‌تر می‌کنند. از جمله این لوازم می‌توانیم به فر یا مایکروفر اشاره کنیم که غذا را با حرارت غیرمستقیم و المنت‌های مخصوص گرم می‌کنند.

اما یکی از چالش‌های مهم این روزها، انتخاب نوع ظروف مورد استفاده در مایکروفر است؛ این ظروف باید طوری ساخته شده باشند که در برابر شوک‌های حرارتی مقاوم بوده و بتوانند حرارت یکنواخت را به غذا منتقل کنند. ما در این مطلب می‌خواهیم با ظروف مخصوص فر آشنا شده و ویژگی‌های هرکدام را باهم مرور کنیم.

۱- ظروف پیرکس

شاید بتوان ظروف پیرکس را معروف‌ترین ظرف‌ مناسب مایکروفر به‌شمار آورد! پیرکس درواقع نوعی ظرف شیشه‌ای است که در برابر حرارت مقاومت خوبی از خودش نشان می‌دهد؛ چراکه فرایند تولید آن با سایر ظروف شیشه‌ای متفاوت است. پیرکس در طرح‌ها و ابعاد گوناگونی تولید می‌شود که برای قرار دادن در مایکروفر گزینۀ بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

از جمله ویژگی‌های ظروف پیرکس می‌توان به زیبایی ظاهری و عدم واکنش با مواد غذایی اشاره کرد. به همین دلیل، ظروف پیرکس از نظر بهداشتی نیز یک گزینۀ مطلوب برای استفاده در فر به‌شمار می‌رود. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که مقاومت در برابر شوک حرارتی در ظروف پیرکس چندان بالا نیست و هنگام تغییرات دمایی سریع، باید مراقب شکسته شدن آن‌ها باشیم

۲- ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی یکی دیگر از ظرف‌هایی است که می‌توان در فر یا مایکروفر از آن‌ها استفاده کرد. این ظروف به دو صورت لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شود که نوع لعاب‌دار آن را می‌توانید در مایکروفر قرار دهید. نحوۀ تولید ظروف سرامیکی معمولاً هزینۀ بالایی داشته و از نظر وزنی نیز سنگین‌تر از پیرکس هستند.

تنوع بسیار بالا در طرح و نقش، استحکام مناسب در برابر ضربه، توانایی مقاومت در دماهای بالا و همچنین مقاومت در برابر شوک حرارتی، تنها بخشی از ویژگی‌های مثبت ظروف سرامیکی است.

تابه فر سرامیک

ظروف سرامیکی قابل استفاده در فر و ماکروویو

۳- ظروف مسی

ظرف‌های مسی از جمله قدیمی‌ترین ظروفی هستند که محبوبیت بالایی در آشپزی داشته‌اند و قدمت آن‌ها به چندین هزار سال می‌رسد. جالب است که ظروف مسی را نیز می‌توان درون فر قرار داد و انواع غذاها را در آن گرم کرد.

فلز مس به دلیل هدایت حرارتی بالا می‌تواند حرارت را به‌سرعت در بخش‌های مختلف ظرف گسترش داده و دمای یکنواختی را ایجاد کند. به همین دلیل، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به‌جای استفاده از ظروف پیرکس و سرامیکی، ظروف مسی را به‌عنوان ظروف مخصوص فر انتخاب کنند.

اما بهتر است بدانید که واکنش‌پذیری مس با غذا زیاد است و از نظر بهداشتی گزینۀ‌ مطلوبی نیست. ازطرفی، شستشوی ظروف مسی نسبت به سایر ظرف‌های آشپزخانه سخت‌تر است.

چه نوع ظرفی را برای استفاده در فر یا مایکروفر بخریم؟

۴- ظروف استیل

اگر می‌خواهید مستحکم‌ترین و بادوام‌ترین ظروف قابل استفاده در مایکروفر را داشته باشید، به سراغ ظروف استیل بروید! استیل علاوه‌بر مقاومت در برابر ضربه، از نظر هدایت حرارتی نیز بسیار خوب عمل می‌کند و دمای یکنواختی دارد.

با این حال، تنوع کم این محصولات و داغ شدن بیش از حد در برابر دما بخشی از عیوب ظروف استیل است که قابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسد.

چه نوع ظرفی را برای استفاده در فر یا مایکروفر بخریم؟

۵- ظروف تفلون

یکی دیگر از ظروف مناسب مایکروفر، ظروف تفلون هستند که تمام ویژگی‌های ظروف فلزی را در درون خود دارند. علاوه‌برآن، وجود روکش تفلون روی این محصولات باعث عدم چسبندگی غذا به ظرف شده و آشپزی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

این ویژگی‌ها سبب شده است که ظروف مخصوص پخت کیک و پیتزا نیز اغلب از جنس تفلون باشند و بتوان آن‌ها را به راحتی در مایکروفر استفاده کرد. لازم به ذکر است که تفلون در برابر حرارت ممکن است آسیب ببیند؛ به همین دلیل، درجه فر را باید در حالت متوسط قرار دهیم.

چه نوع ظرفی را برای استفاده در فر یا مایکروفر بخریم؟

برای خرید ظروف مناسب مایکروفر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در اولین قدم باید از ظرف‌هایی استفاده کنیم که مقاوم هستند و در برابر حرارت آسیب نمی‌بینند. علاوه‌برآن، واکنش‌پذیری ظرف با غذا نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا سلامتی افراد را به خطر نیندازد.

تجربه نشان داده است که ظروف غیر استاندارد و بی‌کیفیت می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت شما وارد کند و اصلاً نباید از آن‌ها در فر یا مایکروفر استفاده کرد. بهترین روش برای مطمئن شدن از کیفیت یک محصول این است که همواره از فروشگاه‌های معتبر و باسابقه خرید کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید