دانستنی ها

با معنی علامت روی ظروف مختلف آشنایی دارید؟

علامت روی ظروف

اگر ظروف جدیدی را برای آشپزخانه خریداری کرده‌اید، خوب است بدانید با این محصولات چه کاری می‌توانید انجام دهید و چه کاری نمی‌توانید انجام دهید. برای کمک به شما در این زمینه، تولید کننده‌ها از علامت روی ظروف استفاده کرده‌اند.

البته تمام علائم استفاده شده روی ظروف همیشه استاندارد نیستند و معنای جهانی ندارد. برخی از تولید کننده‌ها علائم اختصاصی برند خودشان را استفاده می‌کنند. اما بعضی از این علائم هستند که شناخته شده‌اند و معنای بین‌المللی دارند. ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم این علائم را به شما معرفی کنیم.

نماد ایمن در ماشین ظرفشویی چیست؟

گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی از دو جنبه قابل بررسی است. اول اینکه آیا می‌توان آن را در ماشین ظرفشویی گذاشت و باعث بروز مشکلات و تخریب ماشین ظرفشویی نمی‌شود. بعد اینکه آیا ظرف مقاومت لازم را در ماشین ظرفشویی دارد؟ دو نوع ظرف قابل شستشو در ماشین ظرفشویی وجود دارد. نماد ایمنی و مقاومت ظرف در ماشین ظرفشویی شبیه یک جعبه مربع شکل است که با بشقاب یا لیوان (یا هر دو) پر شده است. همچنین قطرات آب یا خطوط زاویه‌دار را خواهید دید که هر دو نشان دهنده آب هستند.

نماد ایمن و قابل استفاده بودن ظروف در ماشین ظرفشویی

 

 

 

 

اگر ظرفی که علامت ایمن در ماشین ظرفشویی ندارد را در ماشین ظرفشویی قرار دهید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر ظروفی که نماد ایمن در ماشین ظرفشویی را ندارد روی قفسه بالایی قرار گیرند، ممکن است لب‌پر شود، ترک بخورند و بشکند. بدتر از آن، ظروف شیشه‌ای شکننده، مانند لیوان‌های شراب با ساقه بلند، می‌توانند در طول چرخه شستشو از جای خود جدا شوند. آنها ممکن است با یکدیگر برخورد کنند و متلاشی شوند و شما را به دردسر بزرگی بیاندازند.

نماد قابل شستشو بودن ظرف در ماشین ظرفشویی چیست؟

اگر مطمئن نیستید که یک شی در ماشین ظرفشویی قابل شستشو است، به دنبال مهر، نماد یا برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی باشید. این نمادها معمولاً شامل یک تصویر مربعی به همراه بشقاب‌ها یا لیوان‌ها هستند

چه ظرف‌هایی باید در قفسه بالایی قرار گیرند؟

قفسه بالایی ماشین ظرفشویی فقط برای شستن اقلامی با علامت “فقط قفسه بالایی” ایمن است. در ماشین ظرفشویی قفسه پایینی گرم‌تر از قفسه بالایی است. به همین دلیل برای هر کدام از ظروف مشخص می‌شود که بهتر است در کدام قفسه (بالا یا پایین) قرار بگیرد. اگر قفسه پایینی باشد به این معناست که شستن این ظرف با آب گرم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ظروف قابل استفاده در طبقات بالایی ماکروویو

 

 

 

 

نماد لیوان شیشه‌ای و چنگال به چه چیزی اشاره دارد؟

نماد لیوان شراب و چنگال نشانه جهانی محصولات ایمن برای غذا است. بودن این علامت روی ظرف نشان می‌دهد که مواد استفاده شده در محصول برای تماس با مواد غذایی بی‌خطر است. ظروف غذا و آب، مواد بسته‌بندی و کارد و چنگال و موارد دیگر در این دسته قرار می‌گیرند.

نماد بی خطر و ایمن بودن برای مواد غذایی

 

 

 

 

چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا شیشه از مواد بی‌خطر برای غذا ساخته شده است؟

کارشناسان بر این باورند که شیشه بوروسیلیکات و شیشه سیلیکات سودا آهک هر دو بی‌خطر هستند. این مواد اگر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تماس با غذا قرار گیرند، ایمن تلقی می‌شوند. با گذاشتن نماد لیوان و چنگال ما را از سلامت محصول شیشه‌ای برای نگهداری غذا آگاه می‌کند.

نماد ایمن در فریزر چیست؟

وجود علامت دانه برف روی ظرف شما نشان دهنده مناسب بودن آن برای استفاده در فریزر است. اگر این نماد را نمی‌بینید، ظروف مورد نظر را در فریزر نگذارید.

نماد استاندارد قابل استفاده در فریزر

نماد مایکروویو چیست؟

به دنبال نمادی در پایین ظرف بگردید تا ببینید آیا مواد ظرف قابل استفاده در مایکروویو است یا خیر. ایمن بودن در مایکروویو اغلب با خطوط موج‌دار روی مایکروویو نشان داده می‌شود. گاهی در کنار این نماد یک عدد به صورت مثلا +70 یا +300 قرار دارد که نشان میدهد این ظرف تا چه دمایی قابلیت استفاده در ماکروویو را دارد.

نماد قابل استفاده در ماکروویو

 

 

 

 

ظروف پلاستیکی در مایکروویو قابل استفاده است؟

روی مواد بسته بندی باید یک برچسب “مایکروویو ایمن” وجود داشته باشد تا مشخص شود آیا ظرف پلاستیکی یا بسته بندی پلاستیکی قابل استفاده در مایکروویو و مایکروفر است یا خیر. نماد ایمن مایکروویو معمولاً روی ظروف نگهداری پلاستیکی قابل استفاده مجدد چاپ می‌شود.

اهمیت نمادهای پایین تاپرور چیست؟

علامت روی ظروف

لوگوی تاپرور که از سه فلش تشکیل شده است که مثلثی را در اطراف یک عدد تشکیل می‌دهد، نشان می‌دهد که تاپرور قابل بازیافت است و نوع پلاستیک مورد استفاده را مشخص می‌کند. حتی اگر ظرفی که این نشان را دارد خراب شود و از بین برود، می‌توانید با گذاشتن آن در سطل بازیافت به جای سطل آشغال، یک فعالیت محیط زیستی انجام دهید.

علامت تاپرور قابل بازیافت بودن مواد پلاستیکی

 

 

 

 

از مصرف کدام محصولات تاپرور باید اجتناب کنم؟

پایین ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی علامت تاپرور وجود دارد که اعدادی در وسط آن هستند اعداد نشان دهنده موارد زیر است:

  • 1: بطری آب بازیافتی
  • 2، 4، و 5: روی ظرف نشان دهنده این است مواد ساخت ظرف، مناسب برای تماس نوشیدنی و غذاست.
  • 3، 6 یا 7: نشان دهنده این است که ظروف باید دور ریخته شوند، زیرا پلاستیک‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

ایمن‌ترین ظروف پلاستیکی برای استفاده اعداد 2، 4 و 5 است. باید از استفاده از ظروف پلاستیکی با اعداد 1، 3، 6 و 7 که خطرناک‌ترین هستند اجتناب کنید.

نماد دماسنج بر روی ظروف نشان دهنده چیست؟

از دیگر علائم روی ظروف شیشه ای و پلاستیکی نماد دماسنج است که این نماد معمولا نشان می‌دهد که شما می‌توانید این ظرف را در چه بازه دمایی نگهداری کنید. معمولا در کنار دماسنج 2 عدد وجود دارد مثلا -5، +30. این اعداد نشان می‌دهد که کمترین دمایی که می‌توانید ظرف را در آن نگه دارید -5 و بیشترین دمایی که ظرف می‌تواند در آن باشد +30 است.

سخن پایانی

نمادهایی که با هم شناختیم جز مهمترین نمادهایی است که به صورت بین‌المللی بر روی ظروف استفاده می‌شود. شناخت این نمادها می‌تواند در نگهداری ظروف به شما کمک کند و البته با نگهداری درست ظروف به سالم ماندن غذای خود نیز کمک می‌کنید. این کار مستقیما با سلامتی شما در ارتباط است.

دیدگاهتان را بنویسید