دانستنی ها

آشنایی با موارد مصرف و کاربردی انواع لیوان

انواع لیوان

اگر در گذشته در مورد انواع لیوان با کسی صحبت می‌کردید، شاید با یک پوزخند روبرو می‌شدید! اما امروزه با گسترش انواع نوشیدنی، استفاده از انواع لیوان گسترش پیدا کرده است. نیم لیوان، ماگ، فنجان، انواع لیوان‌های باریک و ماگ‌های مخصوص دمنوش از پرکاربردترین انواع ظروفی هستند که برای نوشیدنی‌های متنوع امروزی  مورد استفاده قرار می‌گیرند. احتمالا شما هم با چند نوع لیوان آشنایی دارید و کاربرد آن‌ها را می‌دانید، اما اگر به کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها سری بزنید، ممکن است با لیوان‌های عجیب و غریبی مواجه شوید که کاربرد آ‌ن‌ها را نمی‌دانید. در این مطلب قصد داریم پرکاربردترین انواع لیوان را به شما معرفی کنیم و موارد استفاده هر یک را بررسی کنیم:

کاپ یا فنجان

دنیای لیوان‌ها دنیای چندان گسترده‌ای نیست، اما اگر بخواهیم به معرفی انواع لیوان بپردازیم بهتر است با کاپ یا فنجان شروع کنیم. همه ما در خانه خود چند دست فنجان داریم. از فنجان‌ها برای صرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌شود. فنجان‌ها و کاپ‌ها در سایزهای کوچک‌تری نسبت به لیوان و ماگ تولید می‌شوند. فنجان‌ها برای مصارف روزانه یا برای مهمانی‌های خانوادگی و جلسات سازمانی و رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، فنجان‌ها در برندهای مختلف و در رنگ و لعاب متنوعی تولید می‌شوند. فنجان‌هایی که برای قهوه استفاده می‌شوند، معمولاً در اندازه کوچک‌تری نسبت به فنجان‌های چای طراحی می‌شوند.

ماگ

ماگ‌ها یکی از انواع لیوان است که از جنس سفال یا شیشه تولید می‌شود و معمولاً روکشی از جنس سرامیک دارد. امروزه شاهد انواع ماگ‌های سفالی و فلزی در بازار هستیم. ماگ هدیه مناسبی برای مناسبت‌های مختلف مانند تولد، روز مادر، روز پدر، سالروز ازدواج و ... است. این نوع لیوان‌ها در ابعاد مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. اگر بخواهیم به کاربرد ماگ اشاره کنیم، باید ماگ را نوعی فنجان برای سرو نوشیدنی‌های گرم معرفی کنیم. ماگ‌ها حجم و گنجایش بالایی نسبت به انواع لیوان دارند و برای استفاده روزمره مناسب هستند.

امروزه ماگ‌های شیشه‌ای به یکی از پرکاربردترین انواع لیوان در بین جوانان، کارمندان و دانشجویان تبدیل شده‌اند. ماگ‌ها این قابلیت را دارند که شرکت یا برند شما را تبلیغ کنند. اغلب شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از ماگ‌ها به عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده می‌کنند و برند یا نام سازمان خود را روی آن چاپ کرده و آن را در بین کارمندان خود پخش می‌کنند. شما می‌توانید هر تصویر یا نوشته‌ای را که دوست داشتید، روی ماگ چاپ کرده و به دوستان خود هدیه دهید.

لیوان شیشه‌ای بزرگ

اگرچه بیشتر ما به استفاده از لیوان‌های معمولی عادت کرده‌ایم، اما  اگر به یک رستوران یا کافی‌شاپ بروید و یک نوشیدنی سرد همراه با بستنی یا تکه‌های میوه سفارش دهید، با یک لیوان شیشه‌ای سایز بزرگ مواجه می‌شوید. این لیوان‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مشابه لیوان طراحی می‌شوند، اما سایز آن‌ها اندکی بزرگ‌تر از لیوان‌های معمولی است. البته اندازه لیوان‌های شیشه‌ای سایز بزرگ مانند ماگ‌ها نیست، اما شکل آن‌ها نسبتاً باریک و کشیده است. از این لیوان‌ها در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها برای سرو آب هویج با بستنی و انواع نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌شود. 

لیوان شیشه‌ای خمره‌ای

امروزه شاهد طراحی‌های نوینی در تولید لیوان هستیم. لیوان شیشه‌ای خمره‌ای، یکی از انواع لیوان است که شما می‌توانید آن را برای مصرف روزانه خود هم تهیه کنید. از آنجایی که این لیوان‌ها فاقد پایه هستند، دوام بیشتری نسبت به انواع پایه‌دار لیوان شیشه‌ای دارند. از لیوان‌های شیشه‌ای خمره‌ای، اغلب برای سرو شربت‌های غلیظ استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر قرار است به مهمانان خود شربت آبلیمو دهید، می‌توانید از این نوع لیوان که ظاهر زیبایی هم دارد استفاده کنید.

نیم لیوان

نیم لیوان یکی دیگر از انواع لیوان است که در دنیای امروز در بین ظروف آشپزخانه جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است. استفاده از نیم لیوان در بسیاری از مهمانی‌های امروزی به چشم می‌خورد. این لیوان‌ها با ظاهر زیبایی که دارند، برای سرو انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد مناسب هستند. نیم لیوان برای سرو شربت همراه با یخ نیز بسیار مناسب است، چرا که مدت طولانی‌تری یخ را نگه می‌دارد و مانع از ذوب زودهنگام آن می‌شود. این لیوان‌ها با اندازه مناسبی که دارند، برای استفاده هر نوشیدنی سرد و گرمی مناسب هستند. نیم لیوان معمولاً به صورت شیشه‌ای و در طرح‌ها و برندهای مختلفی طراحی می‌شود.

لیوان شیشه‌ای بلند

لیوان شیشه‌ای بلند یکی از انواع لیوان است که شما بیشتر در کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها با آن مواجه می‌شوید. این لیوان‌ها برای نوشیدنی‌ها با طعم ملایم و یخ فراوان بسیار مناسب هستند. اگر به دنبال یک لیوان مناسب برای سرو ژله هستید، شاید بهتر باشد لیوان شیشه‌های بلند را امتحان کنید. این لیوان‌ها با ارتفاع مناسبی که دارند، برای طراحی لایه‌‌ای میوه و ژله گزینه مناسبی هستند.

جام

جام که از قدیمی‌ترین انواع گیلاس‌های نوشیدنی سرد است، در جنس‌های مختلفی از جمله شیشه، چوب و سرامیک طراحی می‌شود. از جام برای نوشیدنی‌ها با حجم بالا استفاده می‌شود.

گیلاس طوفان

گیلاس طوفان، یکی از انواع لیوان است که برای نوشیدنی‌های مخلوط استفاده می‌شود. ظرفیت این نوع گیلاس، بالا است و استفاده از آن برای مهمانی‌ها و مجالس رسمی رواج دارد.

راک

راک یکی از انواع لیوان است که در جنس شیشه طراحی و تولید می‌شود. این لیوان، قد کوتاه و دیواره‌های ضخیمی دارد و به همین دلیل برای نگهداری طولانی مدت یخ مناسب است. از آن، برای سرو نوشیدنی‌های مختلفی استفاده می‌شود.

سخن آخر

در دنیای امروز با گسترش تنوع  نوشیدنی‌ها، لیوان‌ها در سایزها و شکل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. هر کدام از انواع لیوان برای سرو نوشیدنی خاصی مناسب هستند. بسته به ضخامت، ارتفاع و اندازه لیوان می‌توان از آن برای سرو آبمیوه، آب هویج، بستنی، ژله یا نوشیدنی‌های دیگری استفاده کرد. در این مطلب سعی کردیم شما را با پرکاربردترین انواع لیوان آشنا سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید